Update van het GEO systeem van DJI in Europa

DJI is begonnen met het geleidelijk bijwerken van zijn GEO-systeem met UAS-geografische zonegegevens van nationale luchtvaartautoriteiten.

Deze stap is in overeenstemming met de bestaande drone-regelgeving van de Europese Autoriteit voor Luchtvaartveiligheid (EASA) en de Britse Burgerluchtvaartautoriteit (CAA) en zal dronepiloten meer vrijheid geven om te vliegen.

De update wordt aanvankelijk geïntroduceerd in landen die geografische kaarten hebben geïmplementeerd die voldoen aan bestaande technische normen: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Ierland, Frankrijk, Litouwen, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Andere landen onder de jurisdictie van EASA zullen op termijn volgen.

DJI zal de meeste consumenten-, zakelijke en agrarische modellen opnemen, en klanten hoeven alleen hun vlucht-app up te daten om de wijziging te activeren.

DJI was de eerste civiele dronefabrikant die het GEO-systeem vrijwillig aannam om luchthavens en zeer gevoelige nationale veiligheidslocaties te beschermen in 2013. Destijds waren massaal geproduceerde kleine consumentendrones nieuw en hadden luchtvaartautoriteiten tijd nodig om passende veiligheidsmaatregelen te treffen. Het GEO-systeem hielp voorkomen dat DJI-drone-operators per ongeluk binnen gecontroleerd luchtruim vlogen.

De wereldwijde regelgeving is sindsdien aanzienlijk gevorderd. Vanaf januari 2024 zijn alle dronefabrikanten volgens Europese droneregels verplicht gebruikers in staat te stellen UAS-geografische zonegegevens te downloaden en weer te geven van de nationale luchtvaartautoriteiten van EASA-lidstaten. Volgens de regelgeving is het de verantwoordelijkheid van drone-operators om ervoor te zorgen dat ze de nieuwste versie van de UAS-geografische gegevens van lidstaten hebben voordat ze enige operatie uitvoeren.

Om deze regelgevende evolutie te ondersteunen, zal DJI ook geleidelijk andere details van zijn GEO-systeem voor DJI-drones in EASA-lidstaten bijwerken.